1996 – Florida, een reis van lang geleden

Het is heel vroeg in de ochtend op tweede kerstdag. Het vriest dat het kraakt en wij staan klaar om naar Schiphol te vertrekken om met ons gezin twee weken in Florida door te brengen. Voor de kinderen is het de eerste keer dat ze gaan vliegen en dat alleen al is een avontuur. Dikke winterkleren aan en koffers vol met zomerspul mee. Het personeel in ons vliegtuig heeft allemaal een gezellige kerstmuts op. Vera grabbelt in haar rugzak en wat komt daaruit? Ook een kerstmuts, voor je weet maar nooit…..
Na een uur of wat vliegen landen we in Orlando. Onze koffers komen al snel van de band en we gaan door de douane. Dan staan we ineens weer voor een lopende band waar onze koffers op moeten. We doen maar netjes wat ons gezegd wordt en daar verdwijnen onze koffers in eendonker gat. Wij worden geleid naar een perron van een monorail. Hier waren we niet op voorbereid en op aanwijzingen van het personeel stappen we maar in. Ieder een kind stevig bij de hand en geen idee waar we heen gaan. Henk en ik zeggen niks om de kinderen niet ongerust te maken, maar blij worden we er niet van. Het blijkt een super georganiseerde luchthaven, waar we in een paar minuten in een andere aankomsthal komen. en ongeveer tegelijk met ons duiken onze koffers ook weer op. Henk en ik zijn opgelucht.
We halen onze huurauto op en gaan ons appartementen Kissimmee opzoeken.
Een geweldig ruim appartement met twee slaapkamers, grote woonkamer een keuken en een groot balkon, dat uitkijkt op een tuin met zwembad. Het eerste wat we doen is de dikke winterkleren uit, zwembroeken aan en even relaxen bij het zwembad.
Voor de volgende dag hebben we de tickets al klaarliggen om natuurlijk naar Disneyland te gaan. We hebben kaarten voor alle Disney parken en voor Universal studio’s. We genieten, maar eerlijk gezegd zijn we de pretparken na een paar dagen ook wel beu. Vera en ik helemaal en op de laatste dag blijven wij ook lekker een middag aan het zwembad, terwijl de mannen nog de laatste spannende attracties gaan ervaren.

Na deze pretparkdagen gaan we met de auto op pad en rijden we naar de Atlantische kust van Florida en brengen een bezoek aan het Nasa Kennedy Space Centre. We kijken onze ogen uit en we gaan ook met een tour over het hele terrein en zien de grootste deuren ter wereld, waarachter zich de ruimteschepen zich bevinden.

Zo vliegt de eerste week voorbij en we pakken onze spullen in, om door te reizen naar Bradenton, wat dichter aan de kust van de Golf van Mexico. Weer een fantastisch appartement met een lekker zwembadje. Na een paar dagen worden we ineens gebeld door ons eerdere resort. Het blijkt dat we zo in de flow zitten van zon en mooi weer, dat ik de door mij keurig opgeruimde winterkleding van de heenreis helemaal ben vergeten. We spreken af dat zodra we op de terugreis naar Orlando zijn, we de kleding zullen ophalen. Gelukkig maar , want terug in Nederland zullen we die truien en jassen weer nodig hebben.

Vanuit Bradenton maken we leuke uitstappen. we gaan naar de kust van Sanibel en zoeken grote schelpen op het strand. we bezoeken het Mayakka State Park en zien daar onze eerste krokodillen. Dat zullen er nog heel veel meer zijn, want ze liggen bij bosjes in de bermen. Evenals de wasbeertjes.

Ondertussen is het 31 december geworden en een jaarwisseling wil je toch wel bijzonder vieren. Bij de receptie van het hotel zien we posters van feesten voor een groot Oud en Nieuw feest. We besluiten om kaarten te kopen. Het is in een groot (nagemaakt) kasteel, waar we worden ontvangen als koninklijke hoogheden. We krijgen een kroon en een mantel en worden zo vereeuwigd voor het nageslacht. In de zaal zijn lange tafels en stoelen waar we aanschuiven bij een heel internationaal gezelschap. Er is volop eten en drinken en in het midden een groot podium waar vuurvreters en acrobaten hun acts laten zien. Tegen middernacht wordt er met alle aanwezigen afgeteld en geproost met champagne op het nieuwe jaar. En daarna wordt er gedanst. Onze kinderen zijn nog ukkies, maar ze dansen lekker mee en het was een heerlijke belevenis, om zo het nieuwe jaar in te luiden.

Natuurlijk mag een bezoek aan de Everglades niet ontbreken. We ontmoeten Captain Shane, die met Carlo en Irene voor Telekids een boottocht heeft gemaakt. Onze kinderen herkennen Captain Shane direct en hoe leuk is het dan om met hem een tocht te maken door de Everglades op een airboat. De kinderen mogen zelf ook een stukje varen en het is een geweldig avontuur, want er wordt ook flink gescheurd over het water.

Het is een reis van lang geleden, maar de herinneringen zijn gebleven. Wat was het leuk om dit met de kinderen te kunnen doen.